torsdag 10 mars 2011

På tal om gastric bypas


Jag fem dagar före min GBP operation som utfördes av Torsten Olbers, Carlanderska i Göteborg.
Ja ni ser mig till höger i bild :-)



Och här är jag nu. Visst skulle jag vilja forma om sladdret som finns kvar efter alla kilona men det är inget jag har råd med privat. Sedan är det så att det finns dem som verkligen behöver den typen av operation mer än jag och som bör få den hjälpen från landstinget.
Jag har bara positiva erfarenheter av min operation och känner att jag får svar på mina frågor både före och efter ingreppet.
Visst tycker jag att jag börjar bli tjock igen, har ju gått upp 4 kilo sedan november. Men nu vet jag ju att jag inte gjort så värst bra val av det som åkt in i min mun. Som med alla missbruk är det inte så lätt att bara ändra sitt tanke sätt. Suget finns ju där på ett eller annat sätt. Just nu missbrukar jag kläder och då främst Odd Molly. Kläderna får mig att känna mig fin  och samtidigt påminna mig om det jag gått igenom.
Så ikväll spelar jag in Kalla fakta eftersom jag inte är hemma. Tycker självklart att det är tråkigt för alla dem som inte är nöjda med sin operation och hoppas att alla som behöver hjälp skall erbjudas det.
Kram!

8 kommentarer:

Fröken Abbe sa...

Oj, jag hade ingen aning! Trodde du var naturligt petite. Vilken resa du gjort! Men jag tycker inte att du ser så stor ut på bilden, ändå, för det är väl vissa krav för att få genomgå en sådan operation har jag för mig? Det där hade ju kunnat vara jag...

Kramar och bra kämpat!

Unknown sa...

Vilken skillnad! Vårat landsting här är urusla på att ta hand om patienterna efter operationerna. Ingen kostrådgivning eller sånt efter. Folk opereras på löpande band och skickas hem bara.....Kram!

Lindi Loo sa...

Du ser så fin ut! Bra att du tar upp att det är ett missbruk, dvs en sjukdom. Men liksom Linda tycker jag att man skulle ha en bättre eftervård där man följer upp med t ex samtalsterapi och dietistråd. Kram!

Viola sa...

Jag hade inte känt igen dig! Det syns inte på dig att du har gjort en sån viktresa.

Och jag håller ju med dig och alla andra om att det är ju inte bara fysiskt som det behövs hjälp utan även psykiskt.
Man får nog vara bra jäkla stark för att helt själv fixa att ligga kvar på en bra vikt efter en sån operation och mår helt bra psykiskt.

Kram från V

Hilde sa...

Vilken skillnad. Jag kan inte se att det är dig på den översta bilden ens. Du är jättefin, och nu ska det bli spännande att se Kalla fakta.
Kram

Helen sa...

Jag vänder mig inte emot att man opererar utan mot den dåliga uppbackning patienterna får efteråt. Där finns mycket att göra.

Och visst är jag glad att min sambo hittade ett annat sätt att både tappa 40 kg och ta hand om den mentala biten.

Lillis goes Odd sa...

Landstinget har inte gjort mer än att skicka mig vidare då jag åberopade vårdgarantin.

Helen, din man har varit mycket duktig som tappat 40 kg! Som jojo bantare vet jag vad det innebär men tyvärr så lyckades inte jag hålla mig kvar. Jag fick operationen bevijad för att jag hade "rätt" bmi och för att det är farligare för hälsan att gå upp och ner än att vara stadigt fet. Jag har provat KBT och Reductil och Viktväktarna och GI och Nutrilett (inte i nämnd ordning).

Carinale sa...

Hej där!
Instämmer i övriga ovan att du på bilden ovan inte ser nämnvärt överviktig ut - viktig men inte överviktig liksom :)
Och att döma av bilderna på dig nu så ser du fullkomligt normalviktig ut.

Klänningen har för övrigt landat här, den är okej - faktiskt mer än okej.
Bilder kommer =)